torsdag 29 oktober 2015

Apropå ett inlägg om "Grej of the year"


Detta inlägg föranleds av en annans blogginlägg. Författaren, som skriver engagerat och underhållande, reagerar på "snuttifieringen" i vårt samhälle, vilken bland annat påverkar vår uthållighet och gör våra elever mindre benägna att ge sig in i uppgifter som kräver just uthållighet, t ex längre texter, längre föredrag eller längre filmer. Det där känner vi till, och det måste vi förhålla oss till. Blogginlägget ser jag som en av många sunda reaktioner i raden mot denna utveckling. Vad jag reagerar mot är inte blogginlägget i sig, utan den onyanserade eruption av tacksamhet som genast utlöses bland lärare. 

Bloggaren kan proklamera Grej of the year om hon vill, men det hjälper inte mina elever. Jag föredrar att försöka möta dem med de förutsättningar de har. Den som är ovan att läsa och koncentrera sig på en text, behöver en uppgift som inte ytterligare bekräftar hur tråkigt och svårt det är att läsa. Flippar kan vara en mycket bra idé. Grej of the day kan vara en mycket bra idé. Visst läser vi långa romaner, men vi kommer överens om ett långsamt tempo. Alla som vill får ljudfil och vi pratar eller skriver om berättelsen varje vecka. Jag jobbar mycket med utdrag. Jag läser ofta högt. Jag upplever att de flesta elever vill finna läsro och de tycker att det är viktigt att läsa i skolan. Jag tror på kombinationen respekt, pepp och positiva förväntningar. På så sätt bygger jag upp en tillit mellan oss. När den tilliten fungerar är det dags för en försiktig utmaning, kanske en Grej of the week?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar