lördag 7 november 2015

Sju saker att komma ihåg om återkoppling

Ann-Christine Norman delade på Facebook
en snygg bild med denna behändiga lilla lista på engelska. Jag översatte den och började trixa med en Canvaposter, men tröttnade, så här är en vanlig text.


1. Grant Wiggins: Återkoppling är inte verktyg, beröm eller utvärdering. Återkoppling är information om hur vi lyckas i vår strävan att nå ett mål. 

2. Dylan William: Om elever vet att klassrummet är en trygg plats att göra misstag på, är det mer troligt att de använder återkopplingen i sitt lärande.

3. Cris Tovani: Den återkoppling som elever ger till lärare kan vara mer kraftfull än den som lärare ger till elever.
4. Peter Johnston: När vi ger ett betyg som en del av återkoppling, läser elever rutinmässigt inte längre än till betyget.
5. Jan Chappuis: Effektiv återkoppling ges under lärandet, medan det ännu finns tid att agera i enlighet med den.
6. John Hattie: Den mesta återkopplingen eleverna får i klassrummet kommer från andra elever – och mycket av den återkopplingen är felaktig.
7. Susan Brockhart: Elever behöver veta målet för sitt lärande – vilken specifik förmåga de förväntas tillägna sig – annars är ”återkopplingen” bara någon som säger till dem vad de ska göra.



Källa:  The collective wisdom of authors published in the September 2012 issue of Educational Leadership: “Feedback for Learning.” (Volume 70, Issue 1).
 

2 kommentarer:

  1. Intressanta perspektiv och ståndpunkter vilket och ger begreppet viss komplexitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det duger som en liten sammanfattning i alla fall.

      Radera