lördag 12 december 2015

Det är inte en cigarrett. Det är en metafor.

Mina elever upphör aldrig att inspirera och förvåna mig. Jag har nämnt tidigare att jag har läst John Greens roman Förr eller senare exploderar jag med mina klasser i Svenska 1. Nu har de också sett filmen på en engelsklektion. Igår fick jag ett bevis för att något speciellt i romanen hade fastnat hos en av mina elever.
Lektionen var slut, och jag höll som vanligt på att plocka i ordning i salen tillsammans med några elever, när jag såg att en av dem hade en, visserligen otänd, cigarrett mellan fingrarna. Jag ondgjorde mig givetvis över det, och fick till svar:
- Det är inte en cigarrett. Det är en metafor.
Då måste jag faktiskt le.

Här kommer Gus egen förklaring från filmen:


 Jag hoppas att denna elev både slutar röka och fortsätter studera svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar